Konwerter szerokokątny

fotografia podwodna


Konwertery szerokokątne do użytku tylko pod wodą

Odległość od fotografowanego obiektu jest bardzo ważna, czym jest ona mniejsza tym lepiej, fotografowane obiekty posiadają atrakcyjniejsze kolory oraz ostrość jest lepsza. Obiektywy i konwertery szerokokątne dzięki temu, że rozszerzają kąt widzenia pozwalają zbliżyć się bardziej do fotografowanego obiektu. Szczególnie ważne w Polskich wodach, gdzie praktycznie maksymalna odległość od obiektu to 2-3m a dla uzyskania dobrych zdjęć, większa odległość powoduje, że obiekt jest słabo widoczny z powodu występującej w wodzie zawiesiny.

W fotografii podwodnej dąży się do maksymalnego zmniejszenia ogniskowej (zwiększenia kąta widzenia aparatu) co powoduje zmniejszenie dystansu do obiektu. Wiemy, ze ogniskowa aparatu pod woda zwiększa się o 1,3 i dlatego stosowanie obiektywu o standardowej długości czyli 50mm nie daje dobrych efektów, nawet zmniejszenie ogniskowej do 28mm (wiele obiektywów ma taka możliwość) nie jest zadowalające. Dąży się do zmniejszenia ogniskowej nawet do przedziału 12-15mm, co daje kat 110-160 stopni. Osiągnięcie takich ogniskowych następuje przez zastosowanie:

Największe zwiększenie kata uzyskujemy w konwerterach i obiektywach typu "rybie oko" gdzie kąt może dochodzić nawet do 180stopni. minusem takiego rozwiązania jest powstanie olbrzymich zniekształceń w rogach kadru, powstające zniekształcenie jest widoczne nawet w osi kadru. Mimo tych niedogodnień, konwertery i obiektywy typu "rybie oko" są bardzo często stosowane, praktycznie tylko przy ich użyciu jesteśmy w stanie sfotografować wrak dużego statku w całości, który zatonął w Morzu Czerwonym, czy całego nurka na tle roślinności w polskich wodach.

Trudno tu pisać o wszystkich rozwiązaniach, postaram skupić się na tych najczęściej stosowanych. Obecnie doskonały sprzęt wykonuje firma INON. W swojej ofercie posiada konwerter szerokokątny INON UWL-100 zalecany do aparatów cyfrowych. Kąt konwertera 100 stopni, mocowanie na zewnątrz obudowy przy pomocy gwintu M67mm. Rozwiązanie rozwojowe, po dokręceniu iluminatora sferycznego kąt widzenia zwiększa się.

Do dyspozycji mamy szereg rozwiązań. Wszystkie przedstawione konwertery mogą być używane tylko pod wodą. Wynika to z faktu, że ich optyka jest tak dobrana aby odzwierciedlały ostro tylko wtedy, kiedy między aparatem a obiektywem jest woda. Takie rozwiązanie ma jedną wielką zaletę - można zakładać i zdejmować konwerter pod wodą.
Przegląd rozwiązań:

Konwerter firmy Sea&Sea WCL16-II

max. głębokość 45m, waga 388g, wymiary 78x55mm
  • zaprojektowany do aparatu MM II-EX. Rozszerza kat widzenia z 46 stopni do 91 stopni i redukuje minimalną odległość do 27cm. Gwarantuje ostrość całego zdjęcia. Obiektyw składa się z 4 soczewek w 4 grupach. Idealny obiektyw do fotografii podwodnej.
  • może również współpracować z innymi obudowami do aparatów cyfrowych - rozszerza kąt widzenia, działa jak obiektyw szerokokątny.
  • mocowanie bagnetowe firmy Sea&Sea

Konwerter firmy Sea&Sea WCL20-II

max. głębokość 45m, waga 263g, wymiary 72x54mm
  • zaprojektowany do aparatu MM II-EX. Rozszerza kat widzenia z 46 stopni do 80 stopni i redukuje minimalną odległość do 39cm. Gwarantuje ostrość całego zdjęcia. Obiektyw składa się z 4 soczewek w 4 grupach. Idealny obiektyw do fotografii podwodnej.
  • może również współpracować z innymi obudowami do aparatów cyfrowych - rozszerza kąt widzenia, działa jak obiektyw szerokokątny.
  • mocowanie bagnetowe firmy Sea&Sea

Konwerter INON UWL-100

max. głębokość 60m , waga:625g

  • zaprojektowany specjalnie do aparatów cyfrowych
  • kąt ok. 100 stopni
  • mocowanie gwint M67mm

Konwerter UN PWC-01

max. głębokość 40m , waga: 670g

  • zaprojektowany specjalnie do aparatów cyfrowych
  • kąt ok. 100 stopni
  • mocowanie gwint M67mm


Konwerter Sea&Sea M67 i M49 (x0.56)

max. głębokość 60m , waga: 460g

  • zaprojektowany specjalnie do aparatów cyfrowych
  • kąt ok. 100 stopni
  • mocowanie gwint M67mm

Obiektywy makro dla lustrzanek

W przypadku stosowania lustrzanek najlepszym rozwiązaniem jest zakup obiektywu szerokokątnego. Do dyspozycji mamy dwa rodzaje obiektywów:

  1. obiektyw rektilinearny (tego typu są wszystkie rodzaje obiektywów, normalnoogniskowe, długoogniskowe i lekko szerokokątne ). Charakteryzuje się wiernokątnym odwzorowaniem obrazu, tzn. proste linie znajdujace się na fotografowanym obrazie są również na zdjęciu przedstawiane jako proste. Jednak wiernokątne odwzorowanie obrazu ma swoje wady, które wyraźnie uwidaczniają się, kiedy kąt widzenia przekracza 90°. Peryferyjne obszary zdjęcia zaczynają ulegać coraz większemu rozciągnięciu, tym silniejszemu, im dalej jest od centrum kadru.
  2. obiektyw "rybie oko" "Fisheye" - ich główną właściwością jest to, że zamiast zachowania kątów i prostoliniowej perspektywy, zapewniają bardziej wierne odwzorowanie odległości. Przy dużych kątach widzenia skutkuje to charakterystycznym beczkowatym zakrzywieniem wszystkich linii, które nie przechodzą przez centrum obrazu, centrum kadru zostaje rozciągnięte a krawędzie kadru ściśnięte.

Obiektywy rektilinearne

Ponieważ sam używam aparatu Nikon D200 przedstawię dwa obiektywy możliwe do zastosowania w przypadku aparatów tej firmy. Oczywiście wybór nie jest ograniczony do tych modeli, można również wybrać wśród obiektywów konkurencji Sigmy czy Tokiny, ale te trzy modele mogę swobodnie polecić. Podaję konkretne modele, ponieważ wiem jak trudno jest wybrać, wśród całej masy możliwości. Sam to przechodziłem. Nie lubię kupować kota w worku, wiec udałem się do sklepu Foto Plus w Krakowie, gdzie miałem możliwość sprawdzenia obiektywów Nikkora, Sigmy i Tokiny.

Druga sprawa to, zanim kupimy obiektyw sprawdźmy czy jesteśmy w stanie dokupić do niego port. Proponuję więc sprawdzić przed wybraniem się do sklepu do jakich obiektywów są dostępne porty.

Nikon AF-S 12-24 f/4.0 G DX IF-ED

Sigma 10-20 f/4.0-5.6 EX DC HSM

Obiektywy rybie oko

Tu nie ma specjalnie co kombinować, posiadacze aparatów Nikon mają prostą decyzję, zdecydowanie najlepszy jest Nikon AF 10.5 f/2.8G DX ED Fisheye.

Nikon AF 10.5 f/2.8G DX ED Fisheye

Rybie oko to obiektywy o nieskorygowanej dystorsji objawiającej się beczkowatymi zniekształceniami obrazu, uwypuklającymi obiekty znajdujące się wewnątrz kadru. Taki obraz bardzo przeszkadza w fotografii powierzchniowej i prawie zupełnie znikający w trakcie umiejętnej fotografii podwodnej.