Ostrość i głębia ostrości

fotografia podwodna


1. Ostrość

zdjęcie ostre - dokładnie widać wszystkie szczegóły.

zdjęcie nieostre - niestety nadaje się tylko do kosza

Ostrość - to ważny element fotografii, bez ostrości nie ma mowy o dobrym zdjęciu. Ostre zdjęcie pozwala wychwycić wszystkie szczegóły, nieostre ma zamazane krawędzie, szczegóły są zbyt niewyraźne, aby można je dostrzec.

Aby zdjęcie było ostre należy na obiektywie ustawić właściwą odległość. Obraz ostry powstaje w pewnym przedziale, przed jaki i za miejscem ustawienia ostrości. Głębia ostrości za obrazem jest większa, niż przed nim. Obrazy nie są płaskie, więc aby uzyskać wszystkie elementy obrazu ostre, musimy zapewnić odpowiednią głębie ostrości.

Bardzo ważnym parametrem jest głębia ostrości. Głębia ostrości zależy od trzech parametrów:

    1. ogniskowej obiektywu: im obiektyw posiada krótsza ogniskową tym głębia ostrości jest większa. Tu dodam, że rzeczywista ogniskowa aparatu cyfrowego jest bardzo mała 6-8mm, to odpowiada ogniskowej w aparatach analogowych 35-40mm.
    2. wielkości matrycy w aparacie cyfrowym: mała matryca, głębia ostrości duża, ze zwiększaniem wielkości matrycy głębia ostrości spada. Najmniejsza głębia ostrości występuje przy matrycy pełnoklatkowej 24x36mm.
    3. wartości przysłony - im przysłona większa tym większa głębia ostrości. I tak jeżeli mamy przysłonę 2 to głębia ostrości jest bardzo mała, jeżeli mamy przesłonę 22 głębia ostrości jest dużo większa. Większość aparatów cyfrowych pozwala na ustawienie wartości przysłony maksymalnie na 8 (czasami 11)
    4. odległości obiektu od aparatu: większa odległość pozwala osiągnąć większą głębie ostrości. Aparaty cyfrowe dzięki bardzo krótkiej ogniskowej posiadają bardzo dużą głębie ostrości, nawet przy minimalnej wartości przysłony. Praktycznie jeżeli ustawimy odległość w aparacie na 2-3m uzyskamy ostre obiekty w przedziale od 1m do nieskończoności (w aparatach o klatce 36x24mm tak niestety nie jest, fotograf podwodny musi ustawić wysoką wartość przesłony i prawidłowo określić odległość). Więc można zadać pytanie , czy w fotografii podwodnej istnieje problem ostrości? Odpowiedź niestety jest na TAK. Widoczne jest to szczególnie w makrofotografii, gdzie głębia ostrości jest niewielka i tylko właściwe określenie odległości pozwala wykonać ostre zdjęcia. Jako przykład polecam obejrzenie poniższego zdjęcia.

Głębia ostrości czasem może być formą wyrazu artystycznego, odpowiednio ustawiony aparat może pewne elementy kompozycji uwypuklić a pewne rozmyć.

Poniżej kilka zdjęć wykonanych aparatem cyfrowym Nikon D200 z obiektywem Nikon AF-S 105 f/2.8 G IF-ED VR Micro. Zdjęcie przedstawia trzy figurki z Kinder niespodzianki, ustawienie figurek nie było zmieniane, zmianie ulegało tylko ustawienie ostrości. Ostrość nastawiał auto focus AF. Zdjęcia zostały doświetlone lampą błyskową SB800. podstawowe parametry przesłona F8 czas 1/200s.

zdjęcie z boku wszystkie figurki ostre

zdjęcie od przody, ostra tylko ostatnia figurka

zdjęcie od przody, ostra tylko środkowa figurka

zdjęcie od przody, ostra tylko pierwsza figurka

Oczywiście taki efekt można uzyskać tylko przy aparatach o dużej matrycy (pełna klatka lub APS) w aparatach kompaktowych głębia ostrości obejmowała by wszystkie figurki. Oczywiście tak mała głębia ostrości może być olbrzymią wadą, nastawienie ostrości pod wodą może być bardzo trudne.