Słownik fotograficzny

fotografia podwodna


Makrofotografia - fotografia bardzo małych obiektów. Ukazuje obiekt na zdjęciu większe niż jest on w rzeczywistości.

Mocne punkty obrazu - punkty, w których przecinają się hipotetyczne linie pionowe i poziome, dzielące obraz na trzy równe części; umieszczenie obiektu w tych punktach wizualnie równoważy kompozycję.

Niedoświetlenie - zbyt słabe działanie światła na materiał światłoczuły.

Ekwiwalent ogniskowej - odpowiednik ogniskowej obiektywu aparatu cyfrowego w klasycznym aparacie 35mm.

Preselekcja czasu - jest to funkcja, która umożliwia ustawienie wybranego czasu otwarcia migawki a przesłona zostanie automatycznie dobrana przez aparat. Funkcja ta jest używana np. przy zdjęciach sportowych , gdzie niezależnie od ekspozycji zależy nam na bardzo krótkim czasie otwarcia migawki w celu zamrożenia ruchu.

Preselekcja przesłony - jest to funkcja, która umożliwia ustawienie wybranej przesłony a czas otwarcia migawki zostanie automatycznie dobrany przez aparat. Funkcja ta jest używana przy zdjęciach wymagających od fotografa kontroli głębi ostrości.

Przesłona jest to element obiektywu, który reguluje ilość światła docierającego do elementu światłoczułego. W aparatach analogowych zbudowana jest z blaszek, które w miarę domykania przesłony zachodzą na siebie powodując zmniejszanie otworu przepuszczającego światło w cyfrowych aparatach otwarcie i zamkniecie może być realizowane na drodze elektronicznej,. Ilość światła jaki przepuszcza ustawiony otwór przesłony jest wyrażany liczbą przesłony.

Rozdzielczość - ilość możliwych do zarejestrowania punktów obrazu podawana w milionach pixeli. Rozdzielczość decyduje o wielkości powiększenia zdjęcia. Zdjęcia przygotowane do druku posiadają rozdzielczość 600dpi a obraz wyświetlany na monitorze posiada 72dpi (dpi - punktów na cal)

Szumy matrycy - są to zakłócenia powstające w matrycy światłoczułej. Na zdjęciu objawiają się jako pojedyncze pixele rozrzucone po całej powierzchni kadru. Szumy wzrastają wraz ze zwiększaniem czułości matrycy ( ISO ) oraz wraz z wydłużaniem czasu naświetlania. Największe szumy pojawiają się podczas wykonywania zdjęć nocnych przy wysokiej czułości np. 800 ISO i długim ( kilku sekundowym ) czasie naświetlania. Wyższe modele aparatów mają wbudowany programowy system redukcji szumów.

Winietowanie - jest to zaciemnienie brzegów kadru. Efekt winietowania może wywołać obiektyw, konwerter lub inny element nałożony na obiektyw np. osłonę przeciwsłoneczną lub filtr - bardzo często zdarza się tak w obiektywach super szerokokątnych. Niektóre obiektywy zoom w klasie popularnej, o szerokim zakresie ogniskowych (np. 28 - 300) przy pełnym otworze przesłony, mogą winietować z powodu ich budowy. Przymknięcie przesłony powinno wyeliminować winietowanie.

Lampa błyskowa

Przedbłysk - dodatkowy, krótki błysk, poprzedzający zasadniczy błysk lampy, wykonywany przez wiele modeli aparatów cyfrowych w celu wyboru balansu bieli, wstępnego określenia ekspozycji i nastawienia ostrości.

Układ kasacji błysku - system stosowany w lampach błyskowych INONa ma na celu zminimalizowanie siły błysku głównego lampy wbudowanej w aparat, co pozwala zmniejszyć zużycie energii przez aparat oraz skrócić czas pomiędzy kolejnymi błyskami. Dodatkowo zmniejsza efekt "snieżenia" w sytuacji, gdy lampa wbudowana nie jest wystarczająco dobrze osłonięta.

Clear Photo System - rozwiązanie INONa, mające na celu wyeliminowanie "śnieżenia" i innych zakłóceń wywoływanych przez światło lampy wbudowanej w aparat. Efekt "śnieżenia" spowodowany jest podświetleniem cząsteczek stałych unoszących się w wodzie (np. planktonu) światłem lampy błyskającej na wprost. Występuje on nawet w czystych wodach. Oświetlając obiekt pod kątem - z boku lub z góry (lampą na wysięgniku) i zasłaniając lampę wbudowaną w aparat minimalizujemy to niekorzystne zjawisko. Lampa wbudowana nie może być jednak osłonięta całkowicie - steruje bowiem lampą zewnętrzną. Niepełna osłona powoduje, że "śnieżenie" może pojawić się na zdjęciu, dodatkowo odbicia błysku wewnątrz obudowy mogą spowodować bliki na obiektywie. Clear Photo System Inona eliminuje problem. W systemie tym lampa wbudowana jest całkowicie osłonięta bezpośrednio na aparacie (nie na obudowie), ale osłona przepuszcza niewidoczne dla oka (i aparatu) światło podczerwone, wykorzystane do sterowania zewnętrzną lampą Inon.

Legenda oznaczeń obiektywów Sigma

EX
Seria profesjonalna. Wykończenie tych obiektywów podkreśla ich wysoką jakość i udoskonala wygląd. Oznaczenie EX symbolizuje wytrzymałą konstrukcję i doskonałą optykę produktu. Najwyższa odporność na uszkodzenia mechaniczne i warunki atmosferyczne.

DG
Klasyczne obiektywy 35mm, które dzięki zmodyfikowanym, bardziej telecentrcznym soczewkom, pozwalają na idealną współpracę zarówno z lustrzankami cyfrowymi, jaki i analogowymi. Specjalne powłoki antyodblaskowe nowego typu zapewniają optymalny balans kolorów oraz redukują refleksy i duszki, które są największym problemem lustrzanek cyfrowych. Powłoki antyrefleksyjne są natryskiwane ciśnieniowo na każdą soczewkę dwustronnie.

DC
Seria obiektywów specjalnie zaprojektowana z myślą o użytkownikach aparatów cyfrowych z niepełnowymiarową matrycą APS-C. Charakteryzują się zwartą obudową, niewielką wagą i dobrymi osiągami. Nie pasują do aparatów o pełnowymiarowej matrycy.

Telekonwertery EX
Telekonwertery pozwalają na wydłużenie ogniskowej 1.4x lub 2x. Wszystkie telekonwertery należą do serii EX i gwarantują najwyższą jakość optyczną i ponadprzeciętną trwałość.

Soczewki asferyczne APO
Dają pełną wolność projektantom obiektywów, umożliwiając utrzymanie zwartej obudowy i zmniejszenie liczby soczewek przy zachowaniu doskonałej jakości.

Soczewki APO
Dla uzyskania najwyższej jakości zdjęć w obiektywach APO układy soczewek ze szkła niskodyspersyjnego o bardzo niskim współczynniku załamania światła minimalizują aberrację chromatyczną. Dodatkowo podwyższają kontrast oraz ostrość.

Stabilizator optyczny OS
Wbudowany mechanizm kompensuje drgania aparatu. Umożliwia zrobienie ostrego zdjęcia łagodząc ruchy aparatu podczas fotografowania z ręki.

Silnik HSM
Obiektywy wyposażone w zasilany falami ultradźwiękowymi silnik HSM (Hyper Sonic Motor) w trybie automatycznego ustawiania ostrości pracują bardzo szybko, a przy tym niemal bezgłośnie.

Tylne ogniskowanie RF
Obiektywy wyposażone w system, który porusza tylną grupą soczewek w celu szybkiego i cichego ustawienia ostrości.

Wewnętrzne ogniskowanie IF
W celu zwiększenia stabilności podczas ustawiania ostrości, obiektyw przesuwa wewnętrzną grupę soczewek, dzięki czemu długość obiektywu pozostaje niezmieniona.

Legenda oznaczeń obiektywów Nikkor

Szkło ED (Extra-low Dispersion)
rodzaj szkła wykorzystywanego przy konstrukcji obiektywów Nikkor.
Światło przechodzące przez standardowe soczewki rozszczepia się na barwy składowe (jest to wada zwana dyspersją). Ponieważ każda barwa ma inną długość fali, ogniskują się one w różnej odległości od soczewki (zjawisko to nazywamy aberracją chromatyczną). Aby zminimalizować tę wadę Nikon wyprodukował szkło ED, które zapobiega rozszczepianiu światła przy przejściu przez soczewkę.
Zalety obiektywów z soczewkami niskodyspersyjnymi docenimy podczas fotografowania motywów o dużym kontraście i różnicy jasności, np. jasnej tarczy księżyca na ciemnym niebie. Jeśli zastosujemy obiektyw Nikkor ED otrzymamy bardzo czysty, klarowny i kontrastowy obraz, w innym przypadku na zdjęciu tarcza księżyca otoczona zostanie feerią barw pochodzącą z rozszczepionego światła księżyca.
Najbardziej zagrożoną dyspersją grupą obiektywów (i za razem największym 'odbiorcą' szkłą ED) są teleobiektywy, gdyż ich soczewki stanowią wycinek kuli o małej średnicy, więc światło przez nie przechodzące załamuje się pod dużym kątem, co sprzyja powstawaniu owej wady. Dyspersji nie są jednak pozbawione także konstrukcje o krótkich ogniskowych (szczególnie przy dużym otwarciu przysłony), dlatego szkło ED jest niezastąpione także w Nikkorach szerokokątnych oraz zoomach.

SIC - (Super Integrating Coating):
wielowarstwowe powłoki antyrefleksyjne, zapobiegające fałszywym odbiciom światła oraz redukujące straty światła wewnątrz obiektywu, poprawiają także realizm barw. Szczególnie cenne są w konstrukcjach zawierających duże zespoły soczewek, zapewniając obiektywom wysoką jakość optyczną oraz dobrą jasność.

Soczewki asferyczne: światło po przejściu przez dowolny punkt soczewki asferycznej ogniskuje się niemal dokładnie w tym samym miejscu tworząc bardzo dokładny, ostry obraz. Inaczej było w przypadku soczewek ze standardowego szkła- światło przechodzące przez taką soczewkę ogniskowało się w różnych punktach, w konsekwencji taka niejednorodność powodowała, iż zamiast kontrastowego punktu obrazu otrzymywaliśmy 'rozmytą' plamkę.
Stosując obiektyw bez soczewek asferycznych zjawisko to można obserwować na przykładzie fotografii księżyca, przy czym w przypadku wystąpienia aberracji sferycznej tarcza srebrnego globu otoczona zostanie jasną mgiełką psującą jakość zdjęcia.

AF (Auto Fokus)
system automatycznego ustawiania ostrości na zasadzie detekcji kontrastu fotografowanego obiektu.

CRC (Close Range Correction)
system korekcji bliskiego ogniskowania, zapewniający możliwość superdokładnego 'ostrzenia' przy bardzo niewielkiej odległości od fotografowanego obiektu. Obiektywy z systemem CRC mają także dużo większy od standardowego zakres ustawiania ostrości, co czyni je niezwykle precyzyjnymi.
W obiektywach z systemem CRC każda grupa soczewek podczas ogniskowania (ustawiania ostrości) porusza się niezależnie od pozostałych, tworząc konstrukcję zwaną przez Nikona 'floating'.

IF (Internal Focusing)
IF system wewnętrznego ogniskowania. W procesie ogniskowania (ustawiania ostrości) nie bierze udziału ani pierwsza, ani ostatnia soczewka obiektywu, cały ruch odbywa się wewnątrz obiektywu.
Obiektywy z systemem IF są szybsze, grupy soczewek są mniejsze co czyni całe konstrukcje lżejszymi. Jest to nieocenioną zaletą w przypadku teleobiektywów czy zoomów o dużym zakresie pracy.
Dzięki stosowaniu systemu IF (podobnie jest w obiektywach z systemem RF) przednia soczewka układu nie obraca się, co niezwykle ułatwia pracę np. z filtrami połówkowymi.

D
Obecność indeksu 'D' na korpusie obiektywu informuje, że konstrukcja przekazuje do korpusu aparatu informację o odległości od fotografowanego obiektu. Umożliwia to bardzo precyzyjny, matrycowy pomiar światła przez moduł aparatu a także przestrzenne, wielopolowe zrównoważenie błysku wypełniającego lampy błyskowej (3D MATRIX).

G
Jest to oznaczenie kompaktowych obiektywów, w których sterowanie wartością przysłony odbywa się wyłącznie z pozycji korpusu aparatu. Dzięki temu rozwiązaniu zrezygnowano z umieszczania klasycznego pierścienia przysłon na korpusie obiektywu, co zmniejszyło gabaryty obiektywów i uczyniło je znacznie lżejszym. Wszystkie obiektywy typu G realizują przestrzenny pomiar 3D MATRIX.

SWM
(Silent Wave Motor): W obiektywach z systemem SWM obracanie elementów ustawiających ostrość odbywa się za pomocą fal ultradźwiękowych, co czyni obiektywy AF-S niezwykle szybkimi, cichymi oraz precyzyjnymi.

M/A
System pozwalający na niezależne od korpusu sterowanie trybem ustawiania ostrości pomiędzy manualnym a automatycznym (AF).

VR
System redukcji drgań. W przypadku obiektywów z systemem VR możemy fotografować z dłuższymi czasami naświetlania (niż w przypadku porównywalnych obiektywów bez systemu VR) bez obawy, iż zdjęcie będzie nieostre na skutek poruszenia ekspozycji. Według przeprowadzonych testów system VR pozwala na wydłużenie czasu ekspozycji o ok. trzy stopnie na pierścieniu czasów naświetlania.

DX
Takie oznaczenie na korpusie obiektywu informuje, iż jest on przeznaczony do współpracy z lustrzankami cyfrowymi Nikon o niepełno klatkowej matrycy format APS-C.W przypadku współpracy z lustrzankami cyfrowymi należy pomnożyć ogniskową obiektywu x1,5, aby uzyskać rzeczywistą wartość ogniskowej. Obiektywy DX z racji mniejszej średnicy soczewek nie współpracują poprawnie z lustrzankami analogowymi, powodując tzw. winietowanie