Kolory

fotografia podwodna


Światło zastane czy sztuczne

Jeżeli zaczynasz fotografować pod wodą, to prawdopodobnie Twoje pierwsze zdjęcia, będą wykonane w świetle zastanym. I zależnie od tego czy wykonałeś je płytko 2-3m czy głębiej ponad 10m ich kolorystyka będzie różna. Te wykonane tuż pod powierzchnia wody, będą kolorowe, te wykonane głębiej będą bardziej stonowane, kolorem dominującym będzie kolor niebieski albo zielony. Można zadać pytanie, czemu tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta, za wszystko odpowiedzialna woda.

Woda bardzo szybko pochłania barwę czerwoną z widma światła białego, dlatego na większych głębokościach dominuje kolor niebieski. Chcesz wiedzieć więcej zobacz jak woda pochłania barwy. Myślę, że poniższe zdjęcia wyjaśniają w czym jest problem. Aparaty cyfrowe posiadają możliwość zmiany charakterystyki widma światła co pozwala znacznie poprawić kolorystykę zdjęcia, służy do tego balans bieli. Pamiętajmy, że dużo lepsze warunki świetlne panują w wodzie w okresie letnim, a najlepsza pora dnia to ta, kiedy słońce jest w zenicie.

Taka kolorystyka będzie występować tylko na zdjęciach wykonanych bardzo płytko, do 5m albo na zdjęciach doświetlonych lampą błyskową

zdjęcie wykonane bez lampy błyskowej na głębokości ponad 15m, dominująca barwa niebieska,

Kolory

Kolory zależą od oświetlenia, do dyspozycji mamy nie tylko światło zastane (światło dzienne) ale i sztuczne (lampa błyskowa i latarki). Osiągnięcie rzeczywistych kolorów przedmiotów, roślin i zwierząt wymaga przeważnie użycia lampy błyskowej. Z tego powodu lampa błyskowa jest elementem praktycznie nieodzownym.

Zastosowanie lampy błyskowej może być bardzo różne. I tak w podwodnej fotografii szerokokątnej stosujemy światło mieszane: do oświetlenia obiektów blisko obiektywu, stosujemy światło lampy błyskowej, do obiektów oddalonych światło dzienne. Zupełnie odwrotnie ma się makrofotografia, tu praktycznie 100% światła to światło lampy błyskowej.

Mimo, że cały czas piszę o lampie błyskowej w liczbie pojedynczej na myśli mam układ dwóch lamp. Jedna lampa w wielu ujęciach nie zapewnia właściwej mocy błysku, powoduje nierówne oświetlenie oraz powstawanie niepożądanego cienia.

Latarka w fotografii podwodnej jest używana bardzo często, jednak nie do zmiany kolorystyki zdjęcia a do wstępnego oświetlenia obiektu, dla łatwiejszego ustawienia ostrości w aparacie.

Użycie latarki natrafia na dwa główne problemy. Pierwszy - obiekty oświetlone latarką halogenową mają zmienioną kolorystykę i nie wyglądają atrakcyjnie. powód drugi to problem z równomiernym oświetleniem całego kadru.